tisdag 27 mars 2012

Chokladmacarons med päronsmörkräm, denna gång utan nervöst sammanbrott

Gjorde macarons idag, och denna gång gick det faktiskt ganska bra. Sist jag gjorde macarons var jag verkligen nära ett nervöst sammanbrott. Då skållade och malde jag mandeln först och följde ett lite mer komplicerat recept. Valde ett enklare recept från Mia Öhrn denna gången till själva bottnarna och så använde jag Risentas nya mandelmjöl, vilket minskar mängden arbete betydligt. Använde min julklapp från Lekue, Decomaxen för att spritsa ut bottnarna, gick lätt som en plätt. Som fyllning använde jag samma sorts smökräm som jag använder när jag gör päronbiskvier. De blev fantastiskt goda!

Macarons:
170g florsocker
90g siktat mandelmjöl
20g Kakao
3 Äggvitor
2msk Strösocker
Päronsmörkräm:
Använde detta recept, gör ca 1/4.
Sikta florsocer, mandelmjöl och kakao och blanda. Vispa äggvitorna styva, tillsätt strösockret efter hand. Vänd ner mandelmjölsblaningen. Spritsa ut macaronsen på en plåt, ca 5-kronsstorlek. Låt macaronsen torka i ca 1 timme. Grädda sedan i 20 minuter i 125 grader. Låt kakorna svalna.
Stryk päronsmörkräm, (räcker med ungefär en fjärdedel av denna satsen) på hälften av bottnarna och tryck ihop varje fylld botten med en ofylld. Förvara i kyl
(Bild lånad av Risenta)

1 kommentar:

  1. Hej!

    Ta jättegärna en titt på nätbutiken missalicia.se, där hittar du spännande brittiska märken!

    Vänliga Hälsningar,
    Miss Alicia

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails