torsdag 3 december 2009

Struvor

Nu är julbaket igång! Struvor är verkligen otroligt gott, och inte så svårt att göra, bara man har ett stuvjärn, förstås!

ca 35st

2 Ägg
½krm salt
1 tsk Socker
1½dl Vatten
1½dl Vetemjöl

500g kokosfett till fritering

Vispa ihop ingredienserna till smeten och låt sedan smeten svälla i ca 1 timme.
Smält kokosfettet i en gryta. Mät med termometer så att fettet har nått upp till 180grader, eller testa att doppa ner en brödbit för att se om den snabbt blir gyllenbrun. Doppa struvjärnet i fettet så att det blir varmt. Doppa sedan järnet i smeten, se till så att det inte kommer smet ovanpå struvjärnet, då blir det svårt att få kakan att lossna. Doppa ner järnet i det heta koksfettet och låt kakan friteras i ca ½minut, tills den är gyllenbrun. Lossa kakan på ett bakplåtspapper där den får svalna. Fortsätt på samma sätt att grädda resten av kakorna. Doppa sedan struvorna i socker. Ät och njut!:)

2 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Jag älskar struvor men har aldrig bakad dem.
    Jag har inget stuvjärn och jag är rädd att jag eldar upp hela huset.:)
    Vad många goda recept du har. Tänker göra porterstek idag, ska gå och köpa enbär.
    Ha det så bra!
    Ingrid

    SvaraRadera
  2. Tack!
    Det var första gången jag provade att baka struvor, och det var lättare än jag trodde. Fast brandlarmet gick ju ett par gånger...:)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails