torsdag 22 oktober 2009

Manitoba Cream - äntligen kan man låtsa att man är brödbakningsproffs!

Jag har fått prova det nya mjölet Manitoba Cream från Finax, och jag är fast! I fortsättningen kommer det vara mjölsorten jag väljer när jag ska baka matbröd. Trots att jag verkligen är amatör när det gäller brödbakning så fick brödet det där proffsiga utseendet och konsistensen och en fantastiskt fin smak! Jag använde ett enkelt recept, som Jan Hedh tagit fram och det blev verkligen bra.
1000 g Manitoba Cream
10 g jäst
650 g vatten
20 g havssalt

Lös upp jästen i vattnet med en visp och häll den över mjölet.
Knåda degen med köksmaskin på lägsta hastighet i 13 min eller i 20 min för hand.
Tillsätt saltet och knåda degen i ytterligare 7 min. Öka hastigheten om du använder en köksmaskin.
Kontrollera att degen är riktigt elastisk genom att sträcka degen mellan tummarna till en tunn hinna - spricker degen bör man knåda den lite till.
Lägg degen i en lätt inoljad plastlåda med lock eller en lätt inoljad bunke täckt med en fuktig bakduk och låt vila i 60 min i rumstemp.
Lägg upp degen på det mjölade bakbordet och stöt samman degen. Lägg sedan tillbaka den i lådan/bunken.
Upprepa stötningen efter ytterligare 60 min och låt degen vila i 10 min direkt på bordet eller i lådan/bunken.
Dela degen på mitten och forma två avlånga bröd utan att knåda degen för mycket.
Lägg dem på en torr, mjölad duk och mjöla på bröden. Låt dem jäsa till dubbel storlek (ca 60 min).
Sätt ugnen på 250ºC (varmluftsugn = 220ºC) med en bakplåt eller en baksten i ugnen.
Gör ett långt snitt på längs av brödet med en skarp kniv.
Lyft in bröden med hjälp av en stekspade på bakplåten med bakplåtspapper eller stenen.
Spruta in rikligt med vatten i ugnen med hjälp av en blomspruta.
Sänk temperaturen efter 5 min till 200ºC (varmluftsugn = 180ºC).
Lufta ugnen efter 20 min genom att öppna ugnsluckan och upprepa det två gånger till under bakningen för att skorpan skall bli knaprig.
Total baktid ca 45 min (när innertemperaturen inuti bröden är 98ºC).
Sätt dem på galler att svalna. (Recept från Finax.se/Jan Hedh)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails