söndag 25 oktober 2009

Chokladbiskvier

Jag använde ett recept från Leila bakar. Visst blev de goda. Smörkrämen blev precis så där fluffig som man vill att den ska vara. Receptet är dessutom väl tilltaget, det blir ordentligt med smörkräm på varje biskvi. Vill man att biskvierna ska vara mindre mäktiga så kan man ju göra 1½ gång så mycket biskvibottensmet. Tror jag kommer göra så nästa gång. Jag smaksatte med rom istället för med kaffe, och det kan jag verkligen rekommendera...Mums! (Bilden blev skandalöst dålig, ska uppdatera med en ny...)
Biskvibottnar:
250g Mandelmassa
1.5dl Strösocker
2st Ekologiska äggvitor

Smörkräm:
1 st äggvita
1.5 dl Strösocker
1tsk Vaniljsocker
1 nypa Salt
0.5 st citron, saften
250g Smör
125g Mörk kvalitetschoklad 70 %
1 msk kallt espressokaffe, rom, eller annan smaksättning

Till doppning:
150g Mörk kvalitetschoklad 70 %

Sätt ugnen på 180 grader.
Riv mandelmassan och blanda samman ingredienserna till bottnarna.
Spritsa ut 20 stycken rundlar på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda biskvibottnarna tills det är gyllene i cirka 13 minuter.
Smörkräm och doppning:
Blanda äggvita, strösocker, vaniljsocker, salt och citronsaft i en ren rostfri bunke. Rör till sockret har löst upp sig.
Vispa till maräng över ett vattenbad (i bunke över kokande vatten) till cirka 65 grader.
Tag av bunken från värmen och vispa med elvisp tills marängen blivit helt kall.
Klicka ner rumstempererat mjukt smör lite i taget och vispa krämen luftig i cirka 15 minuter.
Smält chokladen och låt den svalna, rör ner den i krämen.
Rör ner kallt espressokaffe.
Bred krämen på undersidan av biskvierna med en palett eller slickepott. De ska bli toppiga.
Smält choklad till doppning i ett vattenbad.
Doppa biskvierna så att smörkrämen täcks i choklad och låt dem stelna på ett bakplåtspapper.
(från recept.nu)

2 kommentarer:

  1. Åh, om du visste vad sugen du gjorde mig på biskvier nu, så gott ju!

    SvaraRadera
  2. Biskvier är verkligen en av mina absoluta favoritkakor :) Tur attjag har bakat massor av cupcakes idag så jag har att mumsa på nu :)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails