söndag 27 september 2009

Småkakor

Hittade en användbar pryl jag fått av mamma, en sprits till småkakor som jag inte använt på säkert 15 år. Så, det blev en omgång småkakor nu på morgonen, och faktiskt blev jag inte alls lika irriterad som jag minns att jag brukade bli när jag använde spritsen. Tricket är nämligen att degen ska vara mjuk...
300g Smör
1½dl Socker
7½dl Vetemjöl
1½msk Vaniljsocker

Rör smör och socker till en porös smet. Som vanligt kör jag smöret ett par sekunder i micron för att detta ska gå lättare. Rör sedan i mjöl och vaniljsocker, arbeta degen så lite som möjligt. Nu när jag skulle använda spritsen lät jag inte degen vila i kyl. Brukar annars låta den lilla i ca 1 timme i kylskåp. Nu åkte den direkt ner i spritsen och blev till några olika kakmodeller. Lägg på plåt och grädda i 200grader i ca 8-10minuter.
Dags för förmiddagsfika!


(Så här glad ska man alltså se ut när man gör kakorna)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails